standard

Börja från noll

Du har alltså bestämt dig för att äta rätt och träna? Toppen! Det är alltid kämpigt att börja från noll och det enda man vet och ser framför sig är den stora siffran med antal kilon som ska bort. 

shutterstock_128529047

Delmål

En viktig del i en framgångsrik viktnedgångsperiod är att sätta upp delmål. Fokusera inte på slutmålet eller vad vikten ska vara om sex månader. Fokusera på vad du vill uppnå den här månaden. Och sätt sedan ett nytt mål nästa månad och så vidare. Når du inte målet, försök att analysera fram varför det inte hände. Har du satt ribban för högt? Har du ansträngt dig för lite? Eller har du fuskat?

Diet

Att gå på diet känns alltid jobbigt för man måste stryka saker som man gillar att äta. Det brukar vanligtvis handlar om socker, bröd, pasta, kolhydrater och onödigt med fett. Utsökta saker som lockar en till fusk.

Om du känner själv att du har dålig självdisciplin när det kommer till mat, ska du välja en enkel diet där du fortfarande får äta. Du går ned i vikt långsammare, men har större chans att lyckas. Antingen äta vad du vill men inom en viss kalorigräns eller satsa på LCHF där du stryker kolhydrater men äter mycket fett.

Träning

Att aktivera sig själv kommer med många fallgropar. Det tar lång tid att få en ihållande träningsvana: uppemot tre månader kan krävas innan det känns naturligt att göra plats i schemat för träning.

Börja med att införskaffa sköna kläder. Bekvämlighet är A och O när man ska börja träna. Passa på att använda dig av olika erbjudanden som gör kläderna lite billigare eller som ger fri frakt: det är alltid skönt att fynda lite och inte lägga ut tusentals kronor på något man inte vet passar.

Välj träningsform efter tycke och utgångsläge: har du bra kondition finns det inget som hindrar dig från att delta i danspass eller småjogga i skogen. Är du väldigt överviktig är det skonsamt för kroppen att mjukstarta med promenader och simning till dess att har gått ned en del.