standard

Börja styrketräna

Har du fokuserat tillräckligt på konditionen och är redo för en ny utmaning? Dags att börja med styrketräningen. 

shutterstock_229558498

Finns alltid tid

En sak man ofta bortförklara sig med är att man inte har tid och inte är i form, för svag, för att börja lyfta vikter. Båda av dessa saker är helt felaktiga. Det finns alltid tid att hitta i vardagen. Du behöver inte gå på gymmet varje dag i veckan. Tre pass i veckan är fullt tillräckligt för att du ska se riktiga resultat.

Och din form, ålder eller kön har inget med detta att göra. Du kan alltid börja lyfta. Man börjar bara från olika platser. En svag människa börjar med lätta vikter och arbetar sig uppåt, helt enkelt.

Kläder

När man styrketränar är det mycket skönare att ha på sig lössittande plagg som inte förhindrar dina rörelser. Att lyfta vikter handlar om att göra sig stark och göra starka rörelser. Det betyder att man kan satsa på mer lössittande kläder som ger dig frihet när du använder maskiner eller hantera fria vikter. Sportamore har kläder inom många kategorier, både kondition- och styrketräningskläder. Det behöver inte ens vara funktionsmaterial, det kan lika gärna vara en skön bomullstshirt.

Vilodagar

Gentemot konditionsträning, rekommenderar man inte att lyfta vikter varje dag. Muskler som vill växa och bli starka måste få vila för att kunna bygga upp sig innan nästa pass. Alltså är det bra att ha en vilodag mellan pass. Vill man gå ofta kan man dela upp sin träning. Ena dagen kör man underkroppen och nästa dag överkroppen, sedan en vilodag innan man börjar om igen. Du slipper flera vilodagar i veckan och kan bygga muskler lite snabbare.

Ge det tid

Sist måste vi säga att man måste ha lite tålamod. I början kanske man kan höja motståndet och vikterna varje vecka, men sedan når man en platå som gör det svårare att bygga muskler lika fort. Då är det dags att vara tålmodig och inte tappa hoppet. De växer hela tiden, bara inte i samma takt.