standard

Bra mat när man tränar

Har man påbörjat en strikt träningsregim måste man vara strikt med sitt intag också för att få snabbare resultat. Det finns några livsmedel som är ypperliga när det kommer till träning, vilken sport man än utövar. 

Proteiner

Utan proteiner kommer musklerna inte att växa. Det är essentiellt drivmedel för musklerna när de ska återbyggas efter ett hårt pass. Det bästa proteiner hittar man i kött, gärna vitt kött som kyckling och fisk. Även ägg och avokado är bra källor till proteiner.

Vitamintillskott

Kanske inte ett livsmedel men fortfarande bra. Det är nämligen svårt att få i sig alla mineraler och vitaminer som kroppen behöver under dagen. Det är också lätt att bli sjuk när man påbörjar sin träning eftersom ens immunförsvar hjälper kroppen att komma igenom träningen och är därmed inte hundra procent fokuserad på att förhindra intrång av virus och bakterier. Köp därför ett bra vitamintillskott som ger en det mesta man behöver per dag.

Inte för mycket mat

Ät inte för stora måltider innan ett träningspass. Då ställer kroppen in sig på att försöka smälta den stora portionen och kroppen kommer inte att orka belastningen som man utsätter den för. Ät hellre större måltider 2-4 timmar innan träningen och sedan något mindre för en energikick, som en banan, en timme innan. Efter träningen är det bra att fylla på sitt glykogendepålager genom att inta kolhydrater och proteiner. Det kommer att göra så att man orkar lika mycket belastning vid nästa pass.