standard

De vanligaste träningsskadorna

Träning och skador är ju tyvärr väldigt sammanbundna och alla som tränar sin kropp på något sätt kommer troligtvis dra på sig en träningsskada någon gång i livet. Men har man lite kunskap kan man åtminstone ge sig själv en så bra chans som möjligt att undvika dem. Här tar vi upp de vanligaste skadorna som uppstår i samband med träning och hur man förebygger och behandlar dem.

Skavsår

Skavsår är nog något alla har personlig erfarenhet av. Vi får dem när vi använder skor som är antingen för trånga eller för stora, men vi kan även få dem av nya skor som lite för hårda. Innan man börjar träna i ett par nya skor bör man därför se till att ”gå in” dem. Skavsårsplåster fungerar både som behandling och i förebyggande syfte.

Kramp

Kramper är ofrivilliga och smärtsamma muskelsammandragningar och kan uppstå av en rad olika anledningar. Att man är dåligt tränad är en vanlig anledning, men det kan även uppstå på grund av dålig blodcirkulation, järn- eller vätskebrist. Kramp går nästan över av sig själv, men medan man väntar på detta kan man lindra det genom att försiktigt sträcka ut muskeln.

Ledbandsskador

Vanligaste ledbandsskadan är att ledbanden blir uttänjda och orsakar smärta, instabilitet och försämrad rörelse i den skadade kroppsdelen. Tryckförband, kyla och att hålla kroppsdelen i högt läge är alla saker man bör göra om symptomen stämmer överens med beskrivningen ovan. I ett par dagar framöver bör man då undvika alla former av belastning på kroppsdelen. Vid allvarligare ledbandsskador kan det behövas mer professionell hjälp.

Muskelbristningar

En muskelbristning är precis vad det låter som och det kan göra mycket ont. Dessa uppstår i de flesta fall vid hastiga rörelser som sträcker en muskel för mycket. Rekommenderade behandlingen av en muskelbristning är, precis som för ledbandsskador, ordentligt med vila och minimerad användning av kroppsdelen där muskelbristningen tagit plats.