Hudvård vid träning

Det är inte bara kost och intensitet som man ska tänka på när man tränar. Det handlar också om hur man behandlar huden. 

En positiv sak som man får helt gratis när man börjar träna är vackrare hud. Tack vare att man rör sig förbättras blodcirkulationen vilket hjälper till att rena huden. När man tränar får huden mer syre och näring och detta kommer att rensa ut diverse orenheter och slaggprodukter som man annars går och bär på.

Men när man tränar brukar man svettas mer än normalt och det tvingar ut salter som lägger sig på huden. Det kan vara uttorkande så därför är det bra att vara noga med att smörja huden så den inte blir torr.

För män, som oftast svettas mer, kan behövas större åtgärder. Är man exempelvis löpare kan det skava väldigt mycket om man bli svettig i olika veck eller på ställen som skavs av kläderna. Ett sätt för att svettas mindre är att smörja in områdena med talkpuder. Det dämpar svettningarna och eventuell svettdoft.

Efter ett träningspass är det viktigt att duscha efteråt. Vill man inte dusch på gymmet ska man göra det så fort man kommer hem. Deltar man i en fysisk sport där det finns en risk att man får småsår är det viktigt att behandla dessa med bakteriedödande medel. Bakterier i andra personers svett och naglar kan ge otäcka infektioner som tar längre tid att läka. Ha alltid koll på småsår och linda om dem ordentligt innan träningen. Samtidigt är det också viktigt i dessa sporter att man ber sina motståndare eller lagkamrater att täcka över sina sår också.