standard

Intro till joggning

Vi har alla haft drömmen att kunna jogga som vi ser på reklamerna och i filmerna. Bara knyta åt skorna och ge oss iväg på en enmilsjoggingtur. Vi vill hjälpa er att förverkliga den drömmen!

Rätt utrustning

För att lyckas med löpträningen vill man vara bekväm när man är ute. Man måste också skydda knän och fötter mot belastningen när man joggar och utmanar kroppen. Därför är det så viktigt att ha bra träningskläder redan från början. Om man använder dåliga skor kommer man att få ont och i värsta fall problem med knäna, vilket betyder att man måste vila och låta det läka. Efter det är det svårt att ta itu med det igen för man är rädd att göra illa sig igen.

Satsa också på byxor och tröjor som är sköna att ha på sig, speciellt att röra sig. När du provar kläderna ska du gärna göra lite stretchövningar och liknande för att känna att inga sömmar skaver. När du köper skor ska du läsa beskrivningen och köpa ett par som passar din aktivitet.

Skynda långsamt

Tyvärr så måste vi berätta att det tar tid att lära sig att jogga om man är helt utan erfarenhet. Själva rörelserna är i och för sig inte svåra, men att lyckas jogga utan paus och värk tar tid.

Börja med snabba promenader. Jobba upp dig till en takt som du kan hålla utan att behöva pausa. Beroende på träningsnivån sedan tidigare kan man börja med att gå i sådan snabb takt som möjligt men fortfarande kunna föra en dialog. Har man lite bättre kondition kan man försöka arbeta upp ett flås och hålla takten så länge som möjligt.

Vänj inte kroppen

Det värsta som kan hända under träningen är att man gör samma övningar och håller samma takt så länge att kroppen vänjer sig vid den belastningen. Då kommer man inte längre att utvecklas. Därför måste man våga att utmana kroppen och sig själv. Gå utanför din komfort och ta några pass där du springer så snabbt du kan mellan två lyktstolpar eller under en viss tid, sedan promenerar du i din vanliga takt tills du fått ner flåset. Då springer du igen.