Introduktion till crossfit

De flesta har säkert hört talas om crossfit men det är nog långt från alla som verkligen vet vad detta är. Här kommer en kort introduktion till denna träningsform och några tips därtill.

Crossfit hade sin början år 2000 och är något som starta av Greg Glassman, som under 1970- och 80-talen var gymnast och personlig tränare till kändisar. Under 1990-talet gick han sedan vidare till att börja träna poliser. Denna form av träning fokuserade ofta på många olika områden av kroppen och under hög intensitet för att poliserna skulle vara i bra form rent allmänt och kunna hantera så många situationer som möjligt.

Detta lade grunden för crossfit konceptet där man tränar både styrka och uthållighet med hjälp av funktionella övningar under hög intensitet. Den största skillnaden mellan crossfit och många andra träningsformer är den stora variationen av övningar som används. Många gånger är det vikter och maskiner som används, vilket är anledningen till varför crossfit ofta tränas på gym. Men det finns även mängder av övningar där man bara använder sin egen kroppsvikt som motstånd. Redskap som kettlebells, medicinbollar och gummiband kommer också till stor användning inom crossfit.

När det kommer till kläder är är det bra att satsa på funktionsmaterial som kan transportera bort fukten från huden och samtidigt låta den andas. Många gillar även att använda kompressionskläder för att förbättra stabiliteten och muskeltrycket. Skorna är också något man bör välja med omsorg och somliga föredrar de som används inom tyngdlyftning.

Crossfit lämpar sig personer som redan är i ganska god form, men det är fortfarande smart att starta med ett nybörjarprogram. På så sätt kan man testa på om detta är något för en själv innan man kastar sig in i denna värld av högintensitetsträning. För den som verkligen blir en passionerad utövare av denna träningsform kanske det till slut även börjar låta lockade med tävling inom crossfit.