standard

Kickstarta viktnedgången

Så här års är det många som gärna skulle vilja gå ner lite i vikt, och finputsa kroppsformen en aning. Viktnedgång är inget man får gratis, och det är en utmaning för de allra flesta. Ekvationen är trots allt väldigt enkel, för om vi stoppar i oss mer kalorier än vi förbränner, så lägger vi på oss i vikt. Tvärtom om vi minskar på intaget av kalorier, till en nivå under vad vi förbränner, så kommer kroppen ovillkorligen att ta av fettreserverna.

Rådet att äta mindre kan ju låta väldigt enkel, men problemet är att ingen vill gå hungrig. Det blir en ond spiral, för förr eller senare ger man upp och blir på dåligt humör, och då gör man felaktiga val. Med artikeln om Maja som tappade över sju kilo på tre veckor, och totalt över 18 kilo väcktes ett intresse för VLCD, Very Low Calorie Diet. Det fantastiska är att hon först lyckades gå ner alla de här kilona, och har sedan lyckats hålla sin målvikt. Bättre humör och mer energi kommer som ett brev på posten.

Utbudet av produkter som kan användas vid den här typen av diet, så kallade måltidsersättningar, är mycket stort, och det finns massor att välja på. Ordet måltidsersättningar är nog för de flesta förknippat med pulversoppor som ska skakas med vatten, men idag finns det så många andra lättillgängliga produkter. Drycker, bars, smoothies, puddingar, och givetvis de traditionella sopporna finns i det fantastiska utbudet.

Så det finns väl egentligen inga ursäkter längre. Med en stark motivation kommer man långt, men med hjälp av professionella måltidsersättningar kommer man så mycket längre. Lägg därtill en kortare eller längre promenad, en simtur eller kanske till och med en cykelutflykt, och det lär rasa kilon. Tänk bara på att inte rivstarta med VLCD, utan öka successivt på motionen, det kan nämligen bli för mycket förändring på en gång. Lycka till!