När det blir dags att trappa upp träningen

För att fortsätta få resultat av sin träning behöver man öka utmaningen på ett eller annat sätt. Vill man få bättre kondition kan man trappa upp antingen intensiteten eller distansen, och vill man bli starkare kan man öka vikterna eller antalet repetitioner varje set. Att kunna trappa upp träningen är ett tecken på att man gör framsteg, men det är också bra att vara medveten om vad detta betyder för kroppen rent allmänt.

Som vi tränar hårt förbrukar vi mer och mer av kroppens resurser och dessa måste också ersättas. Att titta närmare på kostbehovet blir således allt viktigare som vi tränar hårdare och oftare. Man behöver titta både på makro- och mikronutrienter för att uppnå en bra balans i kosten. Makronutrienterna är byggstenar som protein, fett och kolhydrater, medan mikronutrienterna är vitaminer och mineraler.

Om vi börjar med vitaminer och mineraler finns det få fall där man faktiskt behöver öka sitt intag just på grund av träningen. Men ett väldigt viktigt exempel är faktiskt järn. Anledningen bakom detta är väl dokumenterat men än så länge har vi bara teorier om varför järnupptaget i kroppen kan blockeras vid hård träning. Elitidrottare är en av grupperna som anses ligga i risk zonen för järnbrist, och det är ofta värre för kvinnliga idrottare då de även förlorar järn på grund av menstruationen. Att öka järnintaget via kosten när man börjar träna hårdare är därför en rekommendation idrottsläkare ger. Det går också att göra detta genom kosttillskott. Ett exempel på ett sådant kan man hitta här.

Går vi sedan över till protein, fett och kolhydrater finns det väldigt mycket att säga om ämnet. Mer än vi kan täcka i denna korta artikel. De är alla viktiga energikällor och har var och en viktiga roller att spela i kosten. Många lyfter fram protein som speciellt viktig just vid träning då kroppen använder sig av dem för att både reparera och bygga upp celler, muskler och vävnader i kroppen.