standard

Skidåkning som träning

Skidåkning är en utmärkt träningsform som tränar hela kroppen. Nästan alla muskler aktiveras vid skidåkning och du tränar dessutom din kondition på ett riktigt bra sätt. Skidåkning kan du träna med många olika tekniker beroende på vad det är du vill fokusera på. Vissa tränar i uppförsbacke för att maximera sin syreupptagning och använder du diagonaltekniken är det framförallt benen som belastas.

Längdskidåkning

Som nybörjare

Som nybörjare rekommenderas det att du tränar två-tre gånger i veckan. Det är lätt hänt att nybörjare ger sig ut varje dag i skidspåren vilket riskerar att överbelasta både muskler och psyke. Du blir helt enkelt less och kan skada dig. Då är det bättre att börja i lugnt tempo och sedan öka successivt.

Det gäller att du tränar hela säsongen och inte bara de första veckorna. Med träningen kommer positiva effekter på ditt hjärta och dina lungor. Risken för hjärt- och kärlsjukdomar minskar och din energibalans blir bättre.

Viktigt är att prova ut ett par bra skidor och pjäxor i en butik så att du vet att du får utrustning som passar dig. Ytterligare något som underlättar åkningen är rätt valla. Rent allmänt finns det tre olika typer som man ofta använder sig av samtidigt: glidvalla, fästvalla och hård valla. Glidvalla används, precis som namnet antyder, för att skapa glid och appliceras på skidans glidzoner. Fästvallan appliceras under pjäxan för att ge fäste när man trampar ifrån, och hård valla stryks ibland på under fästvallan om man åker på gammal snö vid låga temperaturer. Att lära sig valla rätt kan förbättra åkupplevelsen rejält. Det är därför bra att sätta sig in i hur det fungerar.

Skidåkning är en väldigt rolig träningsform. När du är ute i skidspåret kommer du att kunna njuta av vacker natur samtidigt som du utmanar din kropp. När du kommer hem efter ett pass kan du med gott samvete slå dig ned i fåtöljen med en kopp varm choklad.