Träna på vintern!

Det kan kännas ganska motigt att ge sig ut i mörkret och träna, särskilt när stormvindarna piskar mot fönstret. Det finns dock en hel del du kan göra för att göra vinterträningen bekvämare och roligare.

Springa snö

Utnyttja de ljusa timmarna, om du kan. Det är lite varmare att springa på dagen, vi blir piggare av ljuset, plus att vi får en chans att bilda D-vitamin. Tränar du i snölandskap är det viktigt med solskyddsmedel på utsatta hudområden. Även solglasögon är bra att ha, så du ser i allt det vita.
Värm gärna upp inomhus, innan du går ut och springer i kylan. Jogga på stället, hoppa hopprep och stretcha innan du sätter på dig vinterkläderna och ger dig ut. Har du fått igång pulsen och cirkulationen ordentligt innan du ger dig ut i kylan minskar risken för skador på muskler och leder, skriver Expressen.

 

Tips

  • Klä dig i lager på lager, så att du kan öppna upp eller skala av dig plagg efterhand som du får upp värmen.
  • Glöm inte att dricka! Du svettas även i kallt väder när du tränar, plus att du förlorar vätska i utandningsluften.
  • Fyll på med energi innan du ger dig iväg. Ät en banan eller en smörgås, t ex. Du förlorar en hel del energi bara på att hålla värmen.
  • För att undvika halka är det ett gott råd att skaffa vinterskor, alltså löparskor med liknande egenskaper som bilarnas vinterdäck. De ger bättre grepp och mindre risk för halkolyckor.
  • Finns det vägar och stigar som plogas i din närhet, välj dem. Ger du dig ut på kvällen är det också bra med belysta vägar så du ser var du sätter fötterna. En pannlampa kan också vara till god hjälp. Glöm inte reflexer, så du syns i trafiken!
  • Vad vi kan göra under riktigt trist väderlek eller mörka kvällar, är förstås att träna inomhus istället. Du kan skaffa motionsredskap avsedda för hemmabruk via Gymkompaniet, exempelvis ett löpband men crosstrainers är också ett bra alternativ.

Kom ihåg: Den bästa träningen är den som blir av!