standard

Träna trots ändrade omständigheter

För många är det svårt att hålla fast i träningsvanan. Det krävs bara ett smärre felsteg eller paus för att rubba hela systemet. Du kan vara sjuk i tre dagar och plötsligt känns det helt främmande att gå till gymmet och du drar dig för att ta tag i träningen. Vi tänkte presentera de vanligaste omständigheterna för att få ett avbrott i träningen och vad du kan göra för att komma tillbaka på banan. 

Graviditet

Att bli gravid är en lycka och en bra ursäkt för att ta det lite lugnare. Men egentligen är det extra viktigt att du rör på dig under den här tiden, du behöver hålla kroppen stark för att orka med förlossningen och få en snabb återhämtning. Promenader och vattengympa är det mest lindriga. Det är vanligt att sluta träna på grund av graviditeten, du kanske är trött eller har illamående. Det bästa du kan göra för båda de punkterna är att ta en promenad utomhus. Frisk luft och rörelse är den bästa medicinen. Ibland kan du lösa trötthet och illamående med rätt kost och kosttillskott. Du kan hitta mer information om kosttillskott på Graviditetskollen, de vet vilka ämnen som gravida behöver för att hålla sig frisk och pigg.

 

Depression

En allvarlig mental som drabbar många. Det finns olika nivåer av depression men en sak har alla nivåer gemensamt, är att träning är ett bra hjälpmedel mot depression. Den svenska vården har skrivit ut motion på recept i många år men visar också att deprimerade sällen får det alternativet. Det går snabbare att få antidepressiva medel istället. Men för dig som lider av depression borde du satsa på promenader och samtal som första hjälpmedel. Du har kanske slutat träna på grund av depression och då är det viktigt att få prata och lista ut varför du hamnade i en depression så du kan återkomma till träningen och ditt vanliga liv. Tabletter borde vara det sista steget i behandlingen, inte det första.