Träning för viktnedgång

Att börja träna oavsett anledning är alltid något som bör uppmuntras. Träning kan förbättra livskvaliteten på många sätt och vis. Men samtidigt är det viktigt att ha realistiska förväntningar med sin träning. Den som funderar på att börja träna just för att gå ned i vikt bör också tänka på att göra andra förändringar.

Viktnedgång är i grund och botten att förbruka fler kalorier än man stoppar i sig. Och medan det finns gott om träning som kan förbruka en hel del kalorier är det absolut enklaste sättet att gå ned i vikt att helt enkelt äta färre kalorier.

Det betyder dock inte att träningen inte har en roll att spela i allt detta. När du lever på ett kaloriunderskott blir det praktiskt taget omöjligt att exempelvis bygga upp muskler. Men att se till att träna sina muskler är fortfarande rekommenderat för att inte riskera att förlora muskelmassa. Ännu en sak man kan göra för att löpa mindre risk för detta är att se till att man får i sig tillräckligt med protein varje dag.

Konditionspass som en timme på ett löpband eller träningscykel, eller bara en rask promenad för den delen, är alla bra för hälsan men kommer inte göra stor skillnad i just viktnedgången. Styrketräning kan dock hjälpa till att förbättra ämnesomsättningen, och större muskler förbrukar också mer energi under en dag än mindre. Och förbrukningen av energi är just det man vill åt i viktnedgång.